ייפוי כוח מתמשך

הליך ייפוי כוח מתמשך, אשר נכנס לתוקף לאחרונה בעקבות התיקון החדש בחוק הכשירות המשפטית והאפוטרופסות, נועד לאפשר לכל אדם, בתנאי שהינו בגיר ודעתו צלולה, להתכונן מראש למצב בו יהפוך לחסר ישע ויזדקק לסיוע של הסובבים בטיפול בצרכיו.

ייפוי כוח מתמשך – הסיבות לשימוש

על פי חוקי היסוד בישראל, כל אדם זכאי לחופש בחירה ויכול לנהל את חייו בהתאם לרצונו. אולם, זכות זאת מיועדת לבני האדם אשר הוגדרו ככשירים משפטית וברגע שהאדם הופך לפסול דין, זכויות אלה נשללות ממנו ומעתה, חייו ינוהלו על ידי אלה שיממן לו בית המשפט. ייפוי כוח מתמשך נועד לתקן אווילות זאת ולאפשר לאדם לתכנן את עתידו בהתאם לראות עיניו.

השימוש בהליך זה נעשה לעיתים על ידי קשישים או הסובלים ממחלות אלצהיימר או דמנציה בשלבים הראשוניים, כאשר הם עדיין כשירים לקבל החלטות מהותיות עבור עצמם. אולם, ייפוי כוח מתמשך יכול לשמש כל אדם הדואג לעתידו ומעוניין להסדיר שלל סוגיות הטיפול בו למקרה ויזדקק לכך. כך, ייפוי כוח מתמשך יכול לשמש כמעין ביטוח חיים, כאשר השימוש בו נעשה אך ורק אם יהיה בו צורך.

ההבדל בין ייפוי כוח מתמשך ומינוי אפוטרופוס

ייפוי כוח מתמשך נועד לשמש כהליך חלופי למינוי אפוטרופוס לחסוי על ידי בית המשפט, כאשר בין שני ההליכים קיים הבדל מהותי: מינוי האפוטרופוס נעשה לאחר שהאדם איבד כשירות משפטית עקב הידרדרות בתפקוד הנפשי, הקוגניטיבי או פיזי והפך לחסוי. על כך, ההחלטות עבור החסוי מתקבלות בעל ידי בית המשפט, על סמך חוות דעת של בעלי מקצוע וקרובי המשפחה של החסוי, לעיתים ללא התחשבות ברצונות של החסוי עצמו. לעומת זאת, ייפוי כוח מתמשך מתבצע לפני אובדן כשירות משפטית ועל כך מאפשר לאדם המבצע את ההליך לבנות מערך הנחיות מפורטות אודות טיפול בענייניו ולבחור באופן עצמאי מי יטפל בו בבוא היום.

בנוסף, הליך מינוי האפוטרופוס הינו פרוצדורה ארוכה, מייגעת, דורשת מאמצים פיזיים וכלכליים רבים ולעיתים גורמת לעוגמת הנפש של החסוי וקרובי משפחתו. הליך ייפוי כוח מתמשך מתבצע  במשרדו ובנוכחותו של עורך הדין, אשר מתמחה בתחום ובעל תעודת הסמכה, ללא צורך בהתערבות של בית המשפט, באמצעות מילוי וחתימה על טופס ייפוי כוח מתמשך. הליך זה הינו מהיר, קל לביצוע, נוח וניתן לשנות אותו או לבטלו כל עוד אינו נכנס לפעולה.

ייפוי כוח מתמשך – המטרות

לייפוי כוח מתמשך יש שתי מטרות עיקריות:

  • לאפשר למייפה כוח (הממנה) למנות לעצמו מיופה כוח (אדם או מספר אנשים אשר יטפלו בענייניו האישיים והפיננסיים, אם וכאשר המסמך ייכנס לתוקף), לרוב יהיו אלה בן/בת זוג או קרוב/י משפחתו. הממנה יכול לחלק את תחומי האחריות בענייניו בין מספר ממונים, כך שממנה אחד יטפל בענייני גופו וממנה נוסף ידאג לרכושו.
  • לאפשר למייפה כוח לבנות מערך של תנאים והנחיות בנוגע לטיפול בענייניו האישיים והפיננסיים. כך, באמצעות המסמך, יכול מייפה הכוח להנחות את הממונה (או ממונים) כיצד לטפל בשלל הסוגיות הנוגעות לרווחתו, כגון אילו סוגי טיפולים ניתן או לא ניתן לתת לו, כיצד לנהל את כספו ונכסיו, היכן ישהה ועוד.

ייפוי כוח מתמשך – המלאך השומר

ייפוי כוח מתמשך – דוגמאות מפורטות

בית וגינה בריאות זוגיות טכנולוגיה ואינטרנט כללי לימודים נופש ואטרקציות פיננסים קוסמטיקה ואופנה רכב
המשך לעוד מאמרים שיוכלו לעזור...
מפיגים חששות ישנים: סדנת אפייה בשמרים
סדנת אפייה בשמרים יכולה להתאים לכל מי שלא יכול לעמוד בפני הריח המשכר של בצק שמרים שנאפה בתנור. מדובר...
קרא עוד »
מאי 31, 2018
הטבות נסתרות של הרכבת פאזל
בעוד שרבים מכירים בהרכבת פאזלים כתחביב מרגיע, היתרונות שלו חורגים הרבה מעבר לפנאי בלבד. התעמקות...
קרא עוד »
אפר 13, 2024
משכנתא חוץ בנקאית – כך עושים זאת נכון
מעוניינים לקחת משכנתא חוץ בנקאית? מומלץ מאוד לבדוק את האפשרות הזו שוב. אמנם נכון, מהפרסומות ואנשי...
קרא עוד »
דצמ 31, 2020