השפעת האינסטגרם על סגנון הלבוש של הדור הצעיר
מאת: אתי דהאן
השפעת האינסטגרם על אופנת הדור הצעיר מורגשת היטב באוויר. כיום מי שאין לו אינסטגרם לא מחובר לדבר האמיתי, וגם מן הסתם לא יוכל להתעדכן בטרנדים החמים של עולם האופנה. הרשת החברתית אינסטגרם שונה מחברתה (והבעלים שלה) 'פייסבוק', והפכה לפלטפורמה הגדולה בעולם לקידום אופנה, ואף זכתה בתואר "הרשת החברתית הפופולארית ביותר בכל המכשירים".
לאינסטגרם למעלה מ – 3,575,000 מנויים ישראליים (נכון לשנת 2018), ובארה"ב בלבד נכון לשנת 2019 ישנם יותר מ-111 מיליון משתמשים. קבוצות המשתמשים הגדולות ביותר הן דווקא בגילאי 25-34, בעוד בני נוער סביב גיל 16-18 מבלים כמעט 200 דקות ביום באינסטגרם!
אך עם כל הכבוד לאופנה הזועקת מדפי האינסטגרם, דווקא בישראל המין השולט באינסטגרם הוא נשים, עם 53% משתמשות לעומת גברים, בעוד בעולם כולו 68% נשים משתמשות באינסטגרם. מה שלא פחות מעניין הוא הטרנד הנפוץ של אימהות הפותחות פרופילים באינסטגרם לילדיהן. אין ספק שאותן אימהות מעוניינות להיות מזוהות עם סמל סטטוס מסוים, דבר המשפיע על אופן רכישת הבגדים לילדיהן, ולעיתים אף מוביל לרכישות יקרות יותר.
המותגים מזהים את זה ומכתיבים לנו מה ללבוש
אין ספק שהזוכות העיקריות מטרנד האינסטגרם הן רשתות האופנה ומותגי העל. הזיהוי עם סמל סטטוס והחשיבות להלבשת הילדים בבגדי יוקרה מעוצבים לילדות ונערות, עושה את שלו וגורם לנו להשקיע קצת יותר. ההורים נוהרים אחרי הטרנדים ברשת וכיף להם יותר להוציא יותר כסף על קולקציה חדשה שזה עתה מככבת באינסטגרם, ודקה לאחר הרכישה להעלות תמונה של ילדיהם לבושים בבגד החדש.
אך לא רק ההורים מושפעים מהטרנדים האופנתיים בעמודי האינסטגרם, אלא גם הדור הצעיר מושפע מאוד ממה שהוא רואה. כיום מותגי העל הבינו את הפוטנציאל ומעסיקים כוכבות וכוכבי אינסטגרם בתור הפרזנטורים שלהם. אם בעבר דוגמניות היו זקוקות לעבור שורה של ראיונות קבלה ואודישנים מפרכים כדי להיות פרזנטוריות של מותג מסוים, כיום תנאי הקבלה ברורים מראש – ככל שיהיו לכוכבת יותר עוקבים, כך הפוטנציאל שלה וסיכוייה לזכות ולגעת בתהילה יגדלו, ותוכל למצוא עצמה מככבת בקמפיינים של חברות אופנה מובילות.
כאשר כוכבות אינסטגרם מפרסמות קולקציה חדשה הן חושבות היטב על כל צעד וצעד. התמונות עוברות ליטושים שונים כמו פוטושופ ומגיעות היישר לקהל המעריצים והמעריצות. כך למשל אם נפתח את דפי האינסטגרם של הכוכבות והמשפיעניות הגדולות, נראה יותר ויותר מכנסי ג'ינס קצרצרים בעיצובים שונים, כך שלא פלא שכמעט כל רשת אופנה מציעה את אותם מכנסונים במגוון דגמים. וכן, מכיוון שנערות רואות את הכוכבות הגדולות לובשות מכנסוני ג'ינס קצרים, הן ירצו גם לעצמן. החשבון במקרה זה פשוט, יותר פרסום, יותר מודעות, שווה יותר רכישות ורווחים למותגי האופנה.
להגיע לקהל יעד שמעריך איכות
נראה שאתגר הפרסום באינסטגרם בין ים המותגים והאפשרויות אינו פשוט כלל. מותגי אופנה צעירה מודעים היטב לאתגרים ולתחרות הקשה, אך מצד שני גם ליתרונות של פרסום באינסטגרם. המטרה שלהם היא להגיע לקהל שמעריך איכות. כך למשל מותג נד נד NadNed)) היוקרתי, מציע קולקציית בגדי ילדות המתמקדת בנוחות ותפירה עילית. המותג פונה לנשים שמעריכות איכות ומעוניינות להלביש את בנותיהן הצעירות בקולקציית בגדים יוקרתית המתאימה למגמות האופנה החמות.
אך לא רק מותג NadNed, גם מותגי על בינלאומיים כמו לואי ויטון, גוצ'י ושלל מותגים נוספים מנהלים דף אינסטגרם מרשים ומעלים קולקציות השוטפות את עיננו. המטרה שלהם היא לא רק להגיע לאותן נשים אלא להכתיב את מגמות האופנה ולהחליט מה נערים, נערות וילדים ילבשו.
לסיכום, אינסטגרם בהחלט משפיעה על חיינו כצרכנים, אך יש שיגידו שהרשת החברתית גם גרמה לנו להיות מודעים יותר לטרנדים ומגמות האופנה ומאפשרת לנו להתעדכן במהירות שיא בכל המתרחש מתחת לרדאר. עם השנים אנו צפויים לראות יותר ויותר מותגים חדשים, יותר קולקציות ייחודיות, ולנו נותר רק לרכוש וליהנות מכל השפע.