תהליך הרכישה של כסא בטיחות לתינוק עלול להתגלות כמשימה מאתגרת ומבלבלת במיוחד. השוק שופע דגמים אטרקטיביים של מגוון מותגים בינלאומיים, כאשר כל אחד מהם מציע שלל פיתוחים טכנולוגיים משוכללים ומבטיח תנאי בטיחות גבוהים ביותר. כיצד תבחרו את הדגם הבטיחותי, הנוח לשימוש והמשתלם ביותר?
כסאות בטיחות לתינוק – החלוקה לקטגוריות
כיום מקובל לחלק סוגים של מושבי הבטיחות למספר קטגוריות: מושבי סלקל המיועדים לשימוש מגיל הלידה ועד למשקל כ-9 ק"ג, כסאות בטיחות לתינוק, המתאימים לתינוקות מגיל הלידה ועד למשקל 25 -30 ק"ג, בוסטרים ומגבהים לילדים עד 36 ק"ג. בנוסף לדגמים סטנדרטיים, קיימים דגמים מיוחדים עם התאמת משקל שונה. בשנים אחרונות החלו מותגי מושבי הבטיחות לייצר ולשווק דגמים משולבים, המתאימים גם לתינוקות, גם לילדים גדולים. דגמים אלה מורכבים ממספר אלמנטים הניתנים להסרה ולהרכבה: מושב לתינוקות, בוסטר ומגבה לילדים. בעבר הדגמים בשיטת " ALL IN ONE" סבלו ממגוון כשלים טכניים, אשר הפכו שימוש בהם לפחות בטיחותי ונוח מאשר בדגמים הרגילים. אולם, הדגם החדש בקטגוריה זאת, גרקו פוראבר, של יצרנית אמריקאית Graco, נחשב למושב בטיחות איכותי במיוחד אשר מצליח להתחרות עם הדגמים המובילים בקטגוריה עד 30 ק"ג.
מושב סלקל כאמור ניתן לשימוש לזמן מוגבל מאוד. יחד עם זאת, יש לסלקל יתרון מיוחד: המושב יכול לשמש גם לעגלת ילדים ומאפשר להורים לנייד את התינוק בין האוטו לעגלה. חוץ מזה, באמצעות הסלקל ניתן להעביר את התינוק הישן מהאוטו אל המיטה, בלי להעיר אותו.
מושבי בוסטר נחלקים לרוב לשני סוגים: בוסטרים המצריכים התקנה בשלדת הרכב והנקשרים עם רצועות פנימיות (מתאימים למשקלים נמוכים) ובוסטרים ללא התקנה שנקשרים עם רצועות הרכב, המיועדים לילדים גדולים יותר. מושב מגביה (מגבה) שונה מבוסטר בהיעדר משענת גב.
כסא בטיחות – הפרמטרים החשובים
כל מושבי הבטיחות החדשים חייבים לשאת תו תקן אמריקאי או בינלאומי שמוכיח כי המוצר נבדק על ידי מכוני הבטיחות ונמצא תקין וכשיר לשימוש. בנוסף, חלק גדול ממושבי בטיחות ממותגים עברו בדיקה במבחני הריסוק הייעודיים קיבלו ציון בטיחות.
יצרניות המובילות בתחום מפתחות שיטות ומנגנונים ייחודיים לשיפור תנאי הבטיחות במושב. כך, חברה בריטית ברייטקס המשווקת בישראל מספר דגמים הנחשבים למתקדמים בעולם, פיתחה מספר פטנטים טכנולוגיים המאפשרים לספוג את אנרגיית המכה בזמן התאונה ולהגן על גוף הילד ( SOFT CELL, MAX True Side Impact Protection ).
כיום כל דגמי מושבי בטיחות מאפשרים עגינה בתוך הרכב נגד כיוון הנסיעה, אשר מתאימה לתינוקות מ-2.5 ועד ל18 ק"ג והתקנה עם כיוון התנועה, המיועדת לתינוקות וילדים מגיל שנתיים. ההתקנה במושבים מתבצעת על ידי רצועות של הרכב או באמצעות מנגנון התקנה פנימי של המושב (נכון להיום, רוב המושבים החדשים מצוידים במתקן איזופיקס האירופאי או LATCH האמריקאי). התקנה מהירה ופשוטה ברכב נחשבת לאחת האיכויות המבוקשות ביותר בכסא בטיחות לתינוק. כל המושבים החדשים מאפשרים תהליך התקנה קל יותר מאשר בדגמים הישנים, אולם הדגמים המובילים של ברייטקס מציעים לצרכנים את המנגנון המשוכלל ביותר – CLICK TIGHT .
בניגוד לרוב מוצרי הילדים, לכיסא בטיחות יש תאריך תפוגה, לרוב כ-10 שנים. לכן, כסא בטיחות לתינוק שנרכש לפני כעשור לא מתאים יותר לשימוש. להגבלת משך השימוש במושב בטיחות יש שתי סיבות עיקריות: מצד אחד, החוקים בנוגע לבטיחות ברכב משתנים בזכות המחקרים ומבחני הריסוק החדשים, ומצד שני, יצרניות המושבים מפתחים דגמים בטיחותיים יותר המבוססים על טכנולוגיות מודרניות. כמו כן, הדגמים הישנים לעיתים נשחקים וייתכן שמנגנוני הבטיחות שלהם פועלים פחות טוב עם שימוש מוגבר לאורך השנים.
הקשירה של תינוק בתוך המושב מתבצעת בעזרת מערך רצועות העוברות מהכתפיים, בין צדדי המותן ובין הרגליים. מנגנון קשירה מסוג זה נקרא עגינה בחמש נקודות והוא מותקן גם בעגלות תינוקות ובטיולונים מודרניים.