כשאנחנו קוראים בעיתון או במגזין מסוים על מחקר שנערך, הרבה פעמים עולים שם ביטויים כמו מחקר כמותני ומחקר איכותני. על פניו, מי שאיננו בקי בתחום, עלול לחשוב שמדובר באותו סוג של מחקר רק במילים אחרות. אך זה לא מדויק, מדובר על שני מחקרים שונים לגמרי.
מחקר כמותני, הוא מחקר שמתייחס לשאלונים וסקרים, הוא נבחן בין היתר, על פי כמות מסוימת של נשאלים, כך אפשר לדעת האם הוא מהימן או לא. לעומת זאת, מחקר איכותני בוחן מאמרים, מנתח אותם ועל פיהם הוא מבקש לענות על שאלת המחקר, יוצר השערות מחקר ומציג בסופו של דבר את המסקנות שלו.
מחקר איכותני בחינוך, מתעסק בין היתר בשיטות חינוך, טכניקות וכלי למידה ועוד. הרעיון זה לבחון כיצד אותם כלים ורעיונות, יכולים לעזור לתלמידים או למורים. הרבה פעמים סטודנטים בוחרים בשיטה זו, גם בגלל שהיא יותר נוחה לשימוש לצורך מחקר וגם בגלל שהיא הרבה יותר פשוטה ואמינה. במקום להעביר שאלונים לנשאלים, דבר שלא תמיד יכול להיות פשוט מבחינה לוגיסטית, הרי שהם מעדיפים לעשות זאת באמצעות מחקר איכותני על ידי שימוש במחקרים ומאמרים שונים.
כיצד עושים מחקר איכותני בצורה נכונה
השיטה היא די פשוטה ותוכלו לקרוא עליה באתר מטלה. אחרי שמחליטים על נושא של מחקר, ואחרי שקובעים שאלת מחקר, השערות מחקר וכיצד בוחנים לחקור את הנושא, אז מחפשים חומר בתחום, בין אם זה בישראל ובין אם זה במקומות אחרים בעולם.
אחרי שאוספים את כל החומר, אפשר להתחיל לגשת לתהליך המחקר, לבחון את הנקודות השונות, להשוות ביניהן, ולהחליט בצורה כזו או אחרת, מה יהיה נכון, איך צריך לגשת לדברים וכיצד יהיה נכון לבצע אותם בפועל, על בסיס מה שחקרנו.