איך מזהים קשיי למידה בילדים?

זיהוי בזמן של קשיי למידה בילדים יכול לשפר באופן משמעותי את איכות החיים שלהם. מה מאפיין קשיים שונים בכל גיל ומה אפשר לעשות כדי לעזור לילד? הנה כל מה שחשוב לדעת

כ-10% מהילדים בבית הספר היסודי מתקשים ברכישת מיומנויות קריאה, כתיבה וחשבון. הסיבה לכך עשויה להיות לקות למידה או הפרעת למידה ספציפית וחלק מהילדים חווים לצדן גם קשיים נלווים כמו הפרעת קשב וריכוז, קשיי התנהגות, בעיית תקשורת ולקות שפתית. לפיכך, חשוב לזהות מוקדם קשיי למידה בילדים ובעיקר לדעת איך לעזור להם להתמודד איתם.

מאפיינים של לקויות למידה שונות

הדרך הנכונה לזהות קשיי למידה בילדים היא להבחין בין סוגי הלקויות. לקות קריאה למשל מתאפיינת בקשיים בקריאת מילים בגלל לקות בזיהוי ומתן שם לאותיות, לקות במודעות ליחידות היסוד שמהן מורכבות מילים ולקות בזיהוי סדר האותיות שמרכיבות מילה.

לעומת זאת, לקות כתיבה אפשר לזהות על פי קשיים במוטוריקה עדינה, שגיאות כתיב, כתיבה איטית ורווח בין האותיות במילה ובין מילים. מנגד, לקות בחשיבה מתמטית מזהים בקרב גילאים צעירים באמצעות קושי בהבנת מושג המספר, היעדר יכולת לבצע חישובים, חוסר יכולת לזכור עובדות וקשיים בעיבוד מידע חשבוני.

כיצד משתנים הסימפטומים בכל גיל?

גם לגיל הילד יש השפעה ישירה על הסימפטומים שאחריהם כדאי לעקוב על מנת לזהות קשיי למידה. בגן חובה אפשר לזהות קשיי למידה בתחום השפה והחשיבה לפי התפתחות איטית של אוצר מילים, קושי בחריזה, בעיות בבניית משפטים נכונים וקושי בזכירה של שמות, צבעים, ספרות ואותיות. קושי בתחום הקשב והריכוז מזהים בגיל הזה באמצעות היסח דעת בולט ביחס לקבוצת השווים, מופנמות גבוהה וקושי בדחיית סיפוקים.

בכיתות היסוד של א' עד ד' מזהים בעיקר קשיים בשפה, בחשיבה ובתחום החזותי. ניתן לעשות זאת באמצעות מעקב אחר סימפטומים כגון שימוש במשפטים קצרים ולעיתים לא נכונים, אוצר מילים דל, קושי בהבעה בעל פה ואיטיות בביצוע מטלות ספורטיביות.

בכיתות ה' עד ח' מזהים את רוב קשיי הלמידה בתחום החזותי-מוטורי. אפשר לעשות זאת באמצעות מעקב אחר תלמיד שכותב באופן לא קריא, קשיים באחיזת עיפרון או עט, קשיים בהתארגנות והסתייגות מיומנויות שמלכתחילה דורשות כתיבה והבעת אי רצון כלפי משימות כתיבה וארגון בדף.

כך תעזרו לילד

המטרה של זיהוי סימפטומים של קשיי למידה בשלב מוקדם היא לעזור לילד ולשפר את איכות החיים שלו. בעקבות זיהוי הסימפטומים ניתן להפנות ילדים למערכת לימודי חינוך מיוחד , להציע להם עזרה מותאמת ולמנוע מהם עוגמת נפש או פגיעה בביטחון העצמי.

הכל חשוב לעזור לילד באמצעות הצגת חלופות שונות להתמודדות עם הלימודים במקום להעלות את רף הדרישות הקיימות. בנוסף, יש לגייס את צוות בית הספר, לתת לילד תמיכה ולהיות כנים איתו בכל הנוגע לתפקוד ולקשיים.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top