פרוביוטיקה בתחליף החלב לתינוק שלכם- תוספת הכרחית או מיותרת?

עולם תחליפי החלב לתינוקות הוא אחד מעולמות המזון הדינמיים והמתפתחים ביותר. נראה כי כמעט בכל חודש יוצא איזה חידוש בתחום זה, ולא תמיד ברור להורים- הצרכנים העיקריים, מה הערך או התועלת של החידוש האחרון בתחום.  אחת הדוגמאות הטובות לכך הוא נושא הפרוביוטיקה לתינוקות.

פרוביוטיקה הוא מונח המתייחס לתירבות של חיידקים טובים, כאלו המצויים לרוב באופן טבעי על גבי העור או בפלורה של הגוף במערכת העיכול ומערכות המין, לשימוש תעשייתי אשר לרוב מתאפיין בשימוש בהם בעיקר בתעשיית המזון. חיידקים אלו כאשר הם מגיעים לקיבת האדם דרך המזון, מתרבים וע"י כך מחזקים את אוכלוסיית החיידקים הטובים במיקומיהם האסטרטגיים בגוף,  ובכך מסייעים למערכת החיסונית ולעמידותו של הגוף בפני מחלות ויראליות וכן חיידקיות.  חשיבות הפרוביוטיקה למבוגרים הוכחה במחקרים רבים, אך מה לגבי תינוקות? חברות תמ"ל דוגמת מטרנה, מוסיפות את הפרוביוטיקה למוצריהן והורים רבים תוהים בעצם אם לא מדובר בטריק שיווקי גרידא?

היחשפות לחיידקים אצל תינוקותטיפת חלב (1)

חשיפתם הראשונה של תינוקות לחיידקים נעשית עוד בשלב הלידה, עת המעבר בתעלת הרחם חושף את התינוק לפלורת החיידקים הטובים המצויה באופן טבעי באזור זה ובכך למעשה לראשונה עוטפת את עורו של התינוק המגיע לעולם. חשיפה זו מהווה שכבת הגנה ראשונה לתינוק מפני העולם החיצוני אליו מגיע. מחקרים הוכיחו כי "רחיצה" ראשונה זו בחיידקים חיונית למערכת החיסונית ולעמידות בפני מחלות וכי תינוקות שנולדו למשל בניתוח קיסרי,מועדים הרבה יותר לפורענות בפן הבריאותי בשל חוסר החשיפה לאוכלוסיית חיידקים זו.
המגע השני של התינוק עם אוכלוסיית החיידקים הפרו-ביוטיים היא דרך המזון- ליתר דיוק מערכת העיכול. בתינוקות יונקים נוגדני האם וכן אוכלוסיית החיידקים הטובים מגיעה לקיבתם דרך חלב האם המשולבים בו כל החומרים הנחוצים למערכת החיסונית של התינוק המתפתח.  תינוקות הניזונים מתחליף חלב, לעומת זאת אינם מקבלים את כל המרכיבים הללו ולכן המערכת החיסונית שלהם חלשה יותר ועמידה פחות בפני איומים.

לא רק הגנה למערכת החיסונית

אך חשיבותם הרבה של החיידקים הפרוביוטיים למערכת החיסונית היא לא מעלתם היחידה. בעיקר  בתינוקות, יש להם תפקיד נוסף חשוב לא פחות. כידוע התינוק הטרי אומנם נולד עם מערכת עיכול שלמה, אך כזו שאינה מתפקדת עדיין ועם חודשי החיים היא גדלה, מתפתחת ומשתכללת עד לפעילותה המלאה, כאצל אדם בוגר. כדי לתרום לתהליכי עיכול יעילים, הפחתת גזים ואף עיכול מלא יותר של המזון, נדרשת אוכלוסיית חיידקים ידידותיים יציבה בקיבה- וזו, נבנית גם היא בשלבי החיים הראשונים של התינוק. ומכאן, שחשוב שתזונתו של התינוק כבר מיומו הראשון מחוץ לרחם, תהיה עשירה בחיידקים אלו.

מחקרים הוכיחו תינוקות הניזונים מתמ"ל מועשר בפרוביוטיקה הם בריאים יותר

בעקבות המסקנות הנ"ל, בוצע בארץ מחקר שהשווה בין תינוקות שאינם יונקים, אלא רק ניזונים מתמ"ל. המחקר השווה בין קבוצת תינוקות בגילאי חצי שנה כאשר חצי מהם ניזונים מתמ"ל ללא תוספת העשרה של פרובייוטיקה לעומת החצי השני הניזון מתמ"ל מועשר. המסקנות היו מובהקות: תינוקות הניזונים בתמ"ל מועשר בפרוביוטיקה היו בריאים יותר באופן כללי- הם סבלו פחות באופן משמעותי משלשולים וזיהומים וויראלים, וכן נדבקו פחות מחבריהם למעון או לפעוטון כאשר אלו היו חולים.

מחקר זה הוביל למסקנה כי פרוביוטיקה בתזונת תינוקות היא בעלת חשיבות לא קטנה והרבה יותר מסתם גימיק שיווקי. ומומלץ להורים לקחת אלמנט זה בחשבון בבואם לבחור תחליף חלב עבור ילדם.

בית וגינה בריאות זוגיות טכנולוגיה ואינטרנט כללי לימודים נופש ואטרקציות פיננסים קוסמטיקה ואופנה רכב
המשך לעוד מאמרים שיוכלו לעזור...
אביזרי בטיחות שכדאי להכיר
בדרך כלל כשאנחנו מדברים על אביזרי בטיחות למבנה, אנחנו מתייחסים לאביזרים שמתאימים לבתים או מבנים בהם...
קרא עוד »
ינו 02, 2018
ביטוח סיעודי – למי זה מתאים?
לא רבים יודעים מהו הביטוח הסיעודי, וכיצד מוגדר מצב סיעודי ועל כן חשוב להבין כי מצב סיעודי הוא מצב שבו...
קרא עוד »
אפר 14, 2019
טיפול רגשי לילדים
העולם שלנו חשוף מאוד מבחינת היכרות עם עולם הנפש. אם עד לפני עשורים ספורים בלבד לא הייתה כמעט התייחסות...
קרא עוד »
יול 21, 2019