מנצחים את הסרטן בעזרת מודעות

אפשר לומר המון על הקשר בין מודעות בריאה לניצחון סרטן השד, במיוחד בזמנים שלנו. במאמר הבא נדבר בעיקר על שני תחומים: המודעות בקרב ציבור הנשים בכלל ומודעות ספציפית לאחר המחלה.

 

גילוי מוקדם מציל חיים, פשוט ככה

לצערנו, קיימת סטטיסטיקה מדאיגה הנוגעת לאחוזי הנשים החולות או המאובחנות בסרטן השד. למעשה, מדובר במחלה הממארת השכיחה ביותר בעולם המערבי וגם בישראל, כשההערכה היא שבכל שנה מאבחנות כ-5000 נשים, כשחלק גדול מהן מתחת לגיל 50 ואפילו 40. המשמעות היא, שכיום קיימת המלצה גם לנשים שעל גיל 25 להתחיל לבדוק את עצמן פעם בחודש (באופן עצמאי) ואף ללכת לבדיקה אצל כירורג שד פעם בשנה. אולם, נתון מעודד הוא, שמספר הנשים המחלימות בכל שנה מן המחלה הזו עולה, כתוצאה מגילוי מוקדם, שיפור שיטות הטיפול והגברת המודעות למחלה בקרב נשים בכלל.

 

חשיבות הבדיקה העצמית לצד בדיקת הרופא

עניין נוסף הקשור למודעות למחלה, הינו המחויבות של נשים לבדוק עצמן ולהגיע לבדיקות שנתיות אצל הרופא (או יותר מפעם בשנה, בהתאם להמלצה). בדיקה עצמית היא בדיקה הנעשית על ידי מישוש פעם בחודש, שמטרתה היא לעקוב ולגלות שינויים כלשהם במבנה השד (ניתן לבקש מהרופא הוראות לעריכת הבדיקה העצמית). למרות שהבדיקה העצמית היא לא תחליף לבדיקה רפואית, בעזרתה האישה יכולה לגלות במידת הצורך גושים למיניהם שיגרמו לה לגשת לבדיקה בזמן. אנו חוזרים במאמר הזה המון פעמים על מושגים הקשורים לזמן, משום שחשוב להבין כי הטיימינג הוא משמעותי והוא קשור בקשר ישיר למודעות.

 

מודעות בקרב חולות, עידוד ותפיסת הגוף הנשי בתוך החולי ולאחר המחלה

עבור נשים רבות ולמעשה כמעט כל אדם, בשורה על חולי מצד הרופא\ה יכולה להיות מאוג מדאיגה, מלחיצה ומדכאת, ובייחוד כשמדובר בסרטן וסרטן השד בפרט. בדיוק לשם כך, חשוב להגביר את מודעות החולות (והאמת שגם החולים, שכן קיים אחוז קטן של גברים הלוקים במחלה הזו) לנתונים החיוביים של ההבראה מהמחלה.

 

נושא נוסף הקשור למודעות בזמן המחלה הוא המודעות של האישה עצמה לשינויים שעוברים על גופה בזמן הטיפולים. השדיים הם איבר שמאוד מזוהה עם הנשיות, הפוריות והחושניות הנשית, ולכן פגיעה או שינוי פיזי בחלק הזה בגוף יכול לעורר בקרב חלק מהנשים תחושות שליליות שיפגמו במוטיבציה שלהן במהלך תהליך הריפוי. נשים רבות מספרות על תחושות הנוגעות לדימוי העצמי, לקשר עם בני הזוג ולשאר אספקטים הנוגעים לתפיסתן את הגוף הנשי ותפקידו. בהתאם, מעבר להקמת קבוצות תמיכה שונות שמטרתן היא יצירת קהילה עוטפת ותומכת לנשים המתמודדות עם המחלה או אחריה, קיימת גם תעשייה של מוצרים שנועדו במיוחד כדי לסייע להן, החל מפרוטזות, בגדי ים, כיסויי ראש ועוד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top